No-A Architekti
Ing. arch. Lenka Zemčíková (A)
Ing. arch. Petra Remutová (A)
Ing. arch. Vladimír Hrivňák (SO)
Školka „ztracená“ v parku se vzrostlými stromy je sen. Třídy ze stran obklopené zahradou je radost. Opakující se proporce stávajícího a nového je hravost. Péče o stávající je úcta. Barevnost fasády inspirovaná kmeny stromů je splynutí. Zákoutí zahrady a její nabídka je pestrost. Vstup z nároží s veřejným prostorem je otevřenost. Formování „malého“ člověka je zodpovědnost.
URBANISMUS A ARCHITEKTURA
Stávající budova mateřské školy se nachází na nárožní parcele a je situovaná uprostřed zahrady, která by se s ohledem na velikost a četnost stromů dala nazvat parkem. Stávající objekt, který postupem desetiletí přirůstal dle potřeb je skladbou drobnějších objektů poměrně subtilní proporce, různých forem a kvalit. Hlavní hmotu definuje skladba valbových střech doplněná přístavbami se střechami plochými. Návrh pracuje s potřebou rozšíření mateřské školy formou očištění od těchto přístaveb a péčí o stávající, kde uvažuje kompletní rekonstrukci a přístavbu nového, jemně napojeného a svým charakterem a měřítkem respektujícího objektu. Ten svým repetitivním půdorysným tvarem podporuje stávající měřítko, vytváří poměrně jednoduché provozní schéma a umožňuje pokračování plynutí budovy směrem do zahrady. Architektonická forma přístavby se tvarově inspiruje u stávajícího, materiálově se od něj odlišuje a má ambici splynout se zahradou. Návrh se zamýšlí nad propojením s „okolním světem“, ke kterému dochází v místě nároží parcely. Ta zde mírně ustupuje a dává prostor vzniku veřejného prostoru menšího měřítka ve stínu vzrostlého kaštanu.
PROVOZ
Úkolem je navrhnout provoz mateřské školy s kapacitou 3 tříd pro 24 dětí, s provozním i technickým zázemím a kuchyní. Provoz stávajícího objektu je poměrně spletitý a nevyhovující. Návrh pracuje s jasným provozním členěním: přístavba definuje nový vstupní prostor, a chodbu, na kterou jsou napojeny jednotlivé celky umístěné v původní nebo nové části. Jedná se o tři třídy, prostor kuchyně se zázemím a část pro pedagogy a vedení mateřské školy. Třídy jsou situované v rámci hmoty tak, aby byly v co největším kontaktu se zahradou – dvě v přístavbě, třetí ve stávající části.
Všechny třídy mají podobnou proporci a dispoziční koncept – u vstupu šatnu, mezi šatnou a třídou hygienické zázemí. Samotný herní prostor s potřebným vybavením a úložnými prostorami včetně kuchyňky a skříně k uložení lehátek je otevřený a okny propojený se zahradou. Provoz kuchyně je situován ve stávající části objektu s logickou návazností na zásobování a samostatný vstup pro zaměstnance. Prostorově – velikostí i potřebným zázemím odpovídá vaření 80 obědů. Stravování dětí uvažujeme v rámci jednotlivých tříd, rozvážení obědů bude probíhat propojujícími chodbami. Návaznost kuchyně na školkovou zeleninovou zahrádku by mohlo podpořit konzumaci zeleniny u dětí. Zázemí pro pedagogy – sborovna, ředitelna a sklad pomůcek je situováno uprostřed dispozice. Technické a technologické zázemí, včetně potřebných skladů je umístěno v podzemním podlaží.
ZAHRADA
Zahrada je navrženou přístavbou přirozeně rozčleněná do menších částí, které tak mohou nabídnout vyžití různého charakteru a kvality. Prorůstání tříd do zahrady je šancí k propojení vnitřního a venkovního, zároveň se snaží ve velké míře respektovat stávající vzrostlé stromy. Ve vstupní části nabízíme prostor pro setkávání komunity školky, plocha nabízí příležitost společného posezení u ohně nebo dráhu pro vášnivé jezdce na odrážedlech. Jihozápadní část zahrady nabízí prostor pro volné hry dětí – travnatou plochu s houpačkou, domečkem s blátivou kuchyňkou a broukovištěm v sousedství ovocného sadu. Severovýchodní část zahrady je potom poznávací, zkoumací. Dolování tunelů v písku, pouštění stavidel s vodou nebo vylezení si blíže ke korunám stromů. Západní koutek zeleninové zahrádky se skleníkem a vyvýšenými záhonky v blízkosti kuchyně je šancí jak potkat vlastnoručně vypěstovanou zeleninu při svačince. Čas strávený na zahradě školky mohou děti prožívat v pestrém prostředí nabízející každý den jiná dobrodružství.
KONSTRUKCE
Stávající budova je zděná, částečně podsklepená, s dřevěnými stropy a valbovou střechou. Návrh navrhuje její očištění od přístavků a celkovou rekonstrukci, která vzejde z podrobnější analýzy. Nová část je uvažovaná jako dřevostavba. Prostory tříd v přístavbě jsou otevřeny do krovu.
ENERGETICKÝ KONCEPT
Vytápění a ohřev TUV – využití stávajícího plynového kotle, případně příprava na tepelné čerpadlo, radiátory případně v kombinaci s podlahovým vytápěním Větrání – nucené větrání s rekuperací, případně dochlazování pomocí rekuperace Akumulace dešťových vod – na zálivku zahrady.