No-A Architekti
Ing. arch. Lenka Zemčíková (A)
Ing. arch. Petra Remutová (A)
Ing. arch. Vladimír Hrivňák (SO)
Ing. arch. Lenka Zemčíková (A)
Ing. arch. Petra Remutová (A)
Ing. arch. Vladimír Hrivňák (SO)
Školka „ztracená“ v parku se vzrostlými stromy je sen. Třídy ze stran obklopené zahradou je radost. Opakující se proporce stávajícího a nového je hravost. Péče o stávající je úcta. Barevnost fasády inspirovaná kmeny stromů je splynutí. Zákoutí zahrady a její nabídka je pestrost. Vstup z nároží s veřejným prostorem je otevřenost. Formování „malého“ člověka je zodpovědnost.
URBANISMUS A ARCHITEKTURA
Stávající budova mateřské školy se nachází na nárožní parcele a je situovaná uprostřed zahrady, která by se s ohledem na velikost a četnost stromů dala nazvat parkem. Stávající objekt, který postupem desetiletí přirůstal dle potřeb je skladbou drobnějších objektů poměrně subtilní proporce, různých forem a kvalit. Hlavní hmotu definuje skladba valbových střech doplněná přístavbami se střechami plochými. Návrh pracuje s potřebou rozšíření mateřské školy formou očištění od těchto přístaveb a péčí o stávající, kde uvažuje kompletní rekonstrukci a přístavbu nového, jemně napojeného a svým charakterem a měřítkem respektujícího objektu. Ten svým repetitivním půdorysným tvarem podporuje stávající měřítko, vytváří poměrně jednoduché provozní schéma a umožňuje pokračování plynutí budovy směrem do zahrady. Architektonická forma přístavby se tvarově inspiruje u stávajícího, materiálově se od něj odlišuje a má ambici splynout se zahradou. Návrh se zamýšlí nad propojením s „okolním světem“, ke kterému dochází v místě nároží parcely. Ta zde mírně ustupuje a dává prostor vzniku veřejného prostoru menšího měřítka ve stínu vzrostlého kaštanu.
PROVOZ
Úkolem je navrhnout provoz mateřské školy s kapacitou 3 tříd pro 24 dětí, s provozním i technickým zázemím a kuchyní. Provoz stávajícího objektu je poměrně spletitý a nevyhovující. Návrh pracuje s jasným provozním členěním: přístavba definuje nový vstupní prostor, a chodbu, na kterou jsou napojeny jednotlivé celky umístěné v původní nebo nové části. Jedná se o tři třídy, prostor kuchyně se zázemím a část pro pedagogy a vedení mateřské školy. Třídy jsou situované v rámci hmoty tak, aby byly v co největším kontaktu se zahradou – dvě v přístavbě, třetí ve stávající části.
Všechny třídy mají podobnou proporci a dispoziční koncept – u vstupu šatnu, mezi šatnou a třídou hygienické zázemí. Samotný herní prostor s potřebným vybavením a úložnými prostorami včetně kuchyňky a skříně k uložení lehátek je otevřený a okny propojený se zahradou. Provoz kuchyně je situován ve stávající části objektu s logickou návazností na zásobování a samostatný vstup pro zaměstnance. Prostorově – velikostí i potřebným zázemím odpovídá vaření 80 obědů. Stravování dětí uvažujeme v rámci jednotlivých tříd, rozvážení obědů bude probíhat propojujícími chodbami. Návaznost kuchyně na školkovou zeleninovou zahrádku by mohlo podpořit konzumaci zeleniny u dětí. Zázemí pro pedagogy – sborovna, ředitelna a sklad pomůcek je situováno uprostřed dispozice. Technické a technologické zázemí, včetně potřebných skladů je umístěno v podzemním podlaží.
ZAHRADA
Zahrada je navrženou přístavbou přirozeně rozčleněná do menších částí, které tak mohou nabídnout vyžití různého charakteru a kvality. Prorůstání tříd do zahrady je šancí k propojení vnitřního a venkovního, zároveň se snaží ve velké míře respektovat stávající vzrostlé stromy. Ve vstupní části nabízíme prostor pro setkávání komunity školky, plocha nabízí příležitost společného posezení u ohně nebo dráhu pro vášnivé jezdce na odrážedlech. Jihozápadní část zahrady nabízí prostor pro volné hry dětí – travnatou plochu s houpačkou, domečkem s blátivou kuchyňkou a broukovištěm v sousedství ovocného sadu. Severovýchodní část zahrady je potom poznávací, zkoumací. Dolování tunelů v písku, pouštění stavidel s vodou nebo vylezení si blíže ke korunám stromů. Západní koutek zeleninové zahrádky se skleníkem a vyvýšenými záhonky v blízkosti kuchyně je šancí jak potkat vlastnoručně vypěstovanou zeleninu při svačince. Čas strávený na zahradě školky mohou děti prožívat v pestrém prostředí nabízející každý den jiná dobrodružství.
KONSTRUKCE
Stávající budova je zděná, částečně podsklepená, s dřevěnými stropy a valbovou střechou. Návrh navrhuje její očištění od přístavků a celkovou rekonstrukci, která vzejde z podrobnější analýzy. Nová část je uvažovaná jako dřevostavba. Prostory tříd v přístavbě jsou otevřeny do krovu.
ENERGETICKÝ KONCEPT
Vytápění a ohřev TUV – využití stávajícího plynového kotle, případně příprava na tepelné čerpadlo, radiátory případně v kombinaci s podlahovým vytápěním Větrání – nucené větrání s rekuperací, případně dochlazování pomocí rekuperace Akumulace dešťových vod – na zálivku zahrady.