Akad. arch. Michal Šrámek

Michal Šrámek (A)
Ondřej Toman (SA)
Josef Krejčí (SO)

Inspirací návrhu byla od počátku dětská čistota, optimismus a nezatíženost. Stejně jako dětský pohyb, hra, vnímání světa, světla a prostoru. Výchozím rozhodnutím našeho návrhu je nebourat, ale pracovat se stávající budovou s respektem. Věříme, že stavba, ve své figuře i materialitě, obsahuje vzpomínky obyvatel města, kteří v ní vyrůstali. Současný slepenec přístaveb očišťujeme na původní, základní tvary, aby mohlo vzniknou jednoduché a srozumitelné stavebně provozní schéma - 3 domky tříd a 1 objekt veškerého zázemí. Vše rozmístěné kolem pobytového atria - nového srdce školky. Atrium prosvětluje třídy i přidružené prostory, vytváří prostor pro dětské aktivity a jeho ambit (chodba po obvodu) umožňuje propojení a obsluhu všech tříd suchou nohou. Čistota schématu je umožněna přesunem provozu varny do suterénu. To v potřebné části pomocí mikropilotů po obvodu snižujeme o metr, abychom dosáhli normové světlé výšky. Tímto zásahem se suterénní prostory efektivně využijí. Zároveň se jedná o ekonomičtější variantu, než by byla výstavba nových prostorů o stejných rozměrech. Propojení s vyšším patrem a třídami je zajištěno výtahem. Ke kuchyni též navrhujeme nový zásobovací vjezd z ulice Urbánkova. 

Architektonicko-provozní řešení

Školku členíme na tři totožné jednotky tříd - dvě umisťujeme do stávajících prostorů (rekonstrukce) a jednu přistavujeme. Provozně jsou třídy sjednocené, přístupné z vnitřního chodby přes šatnu. Na vnitřní chodbu je napojen také kuchyňský kout pro výdej jídla. Pro potřeby jednotlivých “dětských komunity” třídy doplňujeme o kuchyňské linky zapuštěné v nikách zdí při vnitřní chodbě. 

Sociální zařízení má každá třída vlastní, v kapacitě odpovídající 24 dětem. 

Úložné prostory na lehátka, hračky a další nutnosti vytváříme ve vestavěných skříních, přisazených ke štítům. Do štítů také přidáváme okna a otevíráme tím třídy více do zahrady i do více světových stran. Novostavba přijímá tvarosloví původní budovy školky - vzniká homogenní celek domů s hlazenou krémovou omítkou, sedlovými střechami a francouzskými okny do zahrady i atria, aby byly třídy co nejvíce v kontaktu s venkovním prostředím. Do atria navrhujeme dřevěnou palubu, která při vhodném počasí umožní pobyt děti venku bez nutnosti přezouvání. Prostory tříd otevíráme do krovů, odkrýváme tím možnost zkoumat jejich konstrukci, ale zároveň zvětšujeme objem vzduchu ve třídách a umožňujeme efektivní přirozené větrání komínovým efektem. 

Konstrukce, materialita, technologie

V maximální míře využíváme stávajícího zdiva, na kterém, kromě původních dvou tříd, stojí i prostřední objekt se zázemím pro zaměstnance a tělocvičnou. Nad nim však neobnovujeme sedlovou střechu s krovem, ale odlišujeme hmotu od tříd i odlišnou střechou, tedy plochou s extenzivní zelení a fotovoltaickými panely. Novostavba je řešena z tepelně-izolačního keramického zdiva a dřevěného krovu. Vnitřní chodba kolem atria je navržena jako jednoduchá dřevostavby s čitelnými konstrukčními principy. 

Energetický koncept

Zdrojem vytápění a ohřevu teplé vody bude tepelné čerpadlo vzduch-voda. V dalších stupních projektových příprav doporučujeme zvážit instalaci větrací rekuperační jednotky pro zajištění dostatečného větrání místností při minimálních ztrátách tepla. Spotřeba elektrické energie bude pokryta fotovoltaickými panely a el. přípojkou. Při přebytcích el. energie bude možné ji uskladňovat v podobě ohřevu TUV, nebo do baterie. Dešťová voda bude využita pro splachování toalet a zálivku zahrady, přebytky pak budou vsakovány na pozemku.