ARCHOO s.r.o.
Ing. arch. Jiří Ondráček (A)
Ing. arch. Lukáš Komín (SA)
Ing. Ondřej Semotán (SO)
Ing. arch. Jiří Ondráček (A)
Ing. arch. Lukáš Komín (SA)
Ing. Ondřej Semotán (SO)
Mateřská škola, důležitá stavba v každém městě s jedinečnou typologií. Místo, kde se snoubí bezstarostný dětský život plný hry s počátky vzdělávání a navazováním prvních kamarádských vztahů.
Přicházíme s konceptem, kdy každý prostor vede dítě k zamyšlení formou hry, žádný den nebude stejný, bude stále co nového objevovat a využívat. Místo, které poroste s dítětem, plynoucím časem bude objevovat nové a nové možnosti a využití jednoho prvku. Nabízíme školní zahradu v podobě tématizovaného parku doplněného o pavilonové uspořádání mateřské školy. 3 třídy, 3 pavilony nabízející splynutí s okolní zahradou a umožňující každodenní interakci. Jako závoj obepíná budovu krytá terasa přístupná z každé třídy, venkovní a rozšířený prostor her, který se dá využívat za každého počasí a tvoří spojovací element mezi interiérem a exteriérem - zahradou. Přesahy střech nad terasami využíváme pro přirozenou termoregulaci interiéru a zabraňujeme jeho přehřívání. V zimních měsících naopak umožňují slunečnímu svitu vstoupit do hloubi dispozice a navodit příjemnou atmosféru i v pochmurných dnech.
Mezi jednotlivými pavilony vznikají intimní atria sloužící pro vstup do objektu a navíc
jsou doplněny dvěmi jezírky zabezpečující hospodaření s dešťovou vodou a zlepšující místní mikroklima.
Stěžejním konceptem našeho návrhu je propojování, vzájemné propojení jednotlivých tříd při zachování dostatečné intimity a identity každé z nich. Třídy disponují vloženým patrem, které umožňuje vytvořit kontinuální otevřený prostor sloužící pro hru, sport či stravování ve společné jídelně pro všechny tři třídy. Umístěním jídelny, kuchyně a pedagogického zázemí do vloženého patra jsme docílili přímé návaznosti z kuchyně do jídelny nerušící provoz jednotlivých tříd. I případné návštěvy ředitelky tak nemusí vstoupit do části budovy sloužící výuce a hře, ale schodištěm. Úroveň jídelny je z každé třídy přístupná po vlastním schodišti, dolů se nabízí možnost využití skluzavky. V úrovni jídelny se nacházejí také interiérové vypnuté sítě, sloužící pro odpočinek a lenošení dětí. Školní zahrada je rozdělena do několika vzájemné propojených zón. K dispozici jsou travnaté plochy pro míčové hry, luční louka s ohništěm a domky, herní laguny s prvky pro různé věkové kategorie, edukativní část zahrady disponující skleníkem, vyvýšenými záhony, ovocnými keři.
Striktně jsme oddělili provoz, který navštěvují rodiče s dětmi a technické zázemí a zásobování objektu. Vznikl nový hospodářský dvůr přístupný z ulice urbánková. Celý prostor stávajícího suterénu byl věnován zázemí zaměstnanců, skladům, technickým účelům.
Pavilonovým uspořádáním, propojením interiéru, terasy, zahrady jsme vytvořili né školku se zahradou, ale školku v zahradě a zahradu ve školce.