ARCHOO s.r.o.

Ing. arch. Jiří Ondráček (A)
Ing. arch. Lukáš Komín (SA)
Ing. Ondřej Semotán (SO)

Mateřská škola, důležitá stavba v každém městě s jedinečnou typologií. Místo, kde se snoubí bezstarostný dětský život plný hry s počátky vzdělávání a navazováním prvních kamarádských vztahů.

Přicházíme s konceptem, kdy každý prostor vede dítě k zamyšlení formou hry, žádný den nebude stejný, bude stále co nového objevovat a využívat. Místo, které poroste s dítětem, plynoucím časem bude objevovat nové a nové možnosti a využití jednoho prvku. Nabízíme školní zahradu v podobě tématizovaného parku doplněného o pavilonové uspořádání mateřské školy. 3 třídy, 3 pavilony nabízející splynutí s okolní zahradou a umožňující každodenní interakci. Jako závoj obepíná budovu krytá terasa přístupná z každé třídy, venkovní a rozšířený prostor her, který se dá využívat za každého počasí a tvoří spojovací element mezi interiérem a exteriérem - zahradou. Přesahy střech nad terasami využíváme pro přirozenou termoregulaci interiéru a zabraňujeme jeho přehřívání. V zimních měsících naopak umožňují slunečnímu svitu vstoupit do hloubi dispozice a navodit příjemnou atmosféru i v pochmurných dnech.

Mezi jednotlivými pavilony vznikají intimní atria sloužící pro vstup do objektu a navíc 

jsou doplněny dvěmi jezírky zabezpečující hospodaření s dešťovou vodou a zlepšující místní mikroklima. 

Stěžejním konceptem našeho návrhu je propojování, vzájemné propojení jednotlivých tříd při zachování dostatečné intimity a identity každé z nich. Třídy disponují vloženým patrem, které umožňuje vytvořit kontinuální otevřený prostor sloužící pro hru, sport či stravování ve společné jídelně pro všechny tři třídy. Umístěním jídelny, kuchyně a pedagogického zázemí do vloženého patra jsme docílili přímé návaznosti z kuchyně do jídelny nerušící provoz jednotlivých tříd. I případné návštěvy ředitelky tak nemusí vstoupit do části budovy sloužící výuce a hře, ale schodištěm. Úroveň jídelny je z každé třídy přístupná po vlastním schodišti, dolů se nabízí možnost využití skluzavky. V úrovni jídelny se nacházejí také interiérové vypnuté sítě, sloužící pro odpočinek a lenošení dětí. Školní zahrada je rozdělena do několika vzájemné propojených zón. K dispozici jsou travnaté plochy pro míčové hry, luční louka s ohništěm a domky, herní laguny s prvky pro různé věkové kategorie, edukativní část zahrady disponující skleníkem, vyvýšenými záhony, ovocnými keři. 

Striktně jsme oddělili provoz, který navštěvují rodiče s dětmi a technické zázemí a zásobování objektu. Vznikl nový hospodářský dvůr přístupný z ulice urbánková. Celý prostor stávajícího suterénu byl věnován zázemí zaměstnanců, skladům, technickým účelům. 

Pavilonovým uspořádáním, propojením interiéru, terasy, zahrady jsme vytvořili né školku se zahradou, ale školku v zahradě a zahradu ve školce.