Lenka Milerová
Návrh přijímá stávající urbanistickou situaci danou stávající historickou budovou – domu v zahradě. Nejstarší stávající část rekonstruuje a zachovává podzemní podlaží a spodní stavbu. Historickou stavbu doplňuje soudobou přístavbou s plochou střechou. Toto rozhodnutí je však podle názoru poroty největší slabinou návrhu – třídy se dostávají do polohy v severozápadním rohu pozemku a mezi třídami a zahradou je vložen trakt se školní kuchyní a zázemím. Zahrada je tak orientována do rušné ulice. Řešení dispozic a fasád je kultivované a na vysoké úrovni.
Budova školky se skládá z trojice domečků, propojených vzdušným ochozem, orientujícím se do nádvoří. Zálivy mezi jednotlivými domečky slouží jako komu-nikační uzly, hlavní vstup do školky a průchody do zahrad. V rekonstruované části vzniká samostatná učebna, jež by mohla zanechat v dětech vzpomínku na "třídu ve starém domečku". Do zahrady se učebny otevírají velkorysými okny, sjednocují výraz celé stavby. Odstraněním severní části vzniká volná plocha vybízející k umístění společného hřiště. Morfologie terénu se směrem na sever svažuje. Navržené pobytové schodiště překonává výškovou úroveň mezi budovou a hřištěm. Je hledištěm pro všechny dětské hry, místem setkávání a odpočinku. Pískoviště ochráněno před slunečními paprsky korunami nově zasazených stromů. Zálivy zahrady zůstávají stavebně takřka nedotčeny, zároveň jsou více zapojené do děje. Zahrada při východní fasádě školky slouží jako soukromější zahrádky jednotlivých tříd. Zahrada v západním cípu se funkčně oddělitelná a pokud by byla vůle provozovatele, mohla by tato část během dne sloužit částečně veřejnosti. V nejbližším okolí MŠ nenajdeme další dětská hřiště. Urbanisticky budova podporuje sílu uliční čáry, jež se pro celé město typická, přesto v této lokalitě trochu oslabena zásahy z minulého století. Stopa domu se inspirovaná místní dvorovou zástavbou. Ve struktuře města se takřka neviditelnou.
V původní části se nachází jedna z učeben. Ve východním rameni jsou umístěny další dvě. V západním křídle se nachází administrativní a provozní část s kuchyní. Prostory jsou propojené ochozem, který maximálně zpřehledňuje a zjednodušuje pohyb ve školce. Každá učebna se přístupná jak z chodby, tak přes šatnu dětí s navazující umývárnou. Zázemí učeben v přístavbě se společné. Nové učebny jsou přehledné, velkorysé, umožňující variabilní využití. Příprava pokrmů probíhá v západním křídle, odtud se na vozících převážena do tříd, kde děti obědvají. Zásobování kuchyně probíhá přes západní část zahrady.
Budova se tvořena jednoduchou konstrukcí, jež předpokládá nenáročné technologické postupy ve výstavbě. Navržené objemy jsou tvořeny zděnou konstrukcí (keramické tvárnice 50 cm s vnitřní tep. izolací) zastřešené vazníkovým dřevěným krovem, umožňující vytvořit v učebnách převýšený prostor. Obvodové stěny jsou ztuženy betonovým věncem, ponechaným pohledovým a tvořícím charakteristický výraz interiéru. Zázemí učeben jsou navrženy jako dřevěné vestavby, probarvené do různých odstínů. Ochoz se tvořen dřevěnými sloupky s dřevěným trámovým stropem. Sloupky vytváří rámy pro osazení fixních skleněných výpiní. Každá učebna má velkorysé arkýřové okno, jež se tvořeno dřevěným rámem nasazenými na vnějším líci fasády. Zděné stěny jsou opatřeny klasickou štukovou omítkou v přírodní barvě. Střecha se tvořena falcovanou plechovou krytinou v šedozelené barvě. Krytina se sjednocena jak na ponechané části, tak na přístavbě z důvodu zatížení stávajícího krovu novým souvrstvím izolace. Střecha nad ochozem se obdobné tvořena plechovou krytinou. Obvodové stěny původní budovy jsou zatepleny vysoko tepelně-izolačním materiálem, který se na dotek tvrdý, menší tloušťku a nenaruší vizuální dojem.
Objekt se vytápěn pomocí tepelného čerpadla (typ bude specifikován v dalších fázích dle vhodnosti). Dalším zdrojem tepla jsou solární panely integrované ve střešní krytině. Toto řešení nabízí různí výrobci plechových krytin (například Lindab SolarRoof). Tato možnost se sice finančně náročnější než běžné solární panely, se ale šetrnější vzhledem k památkové péči v centru města. Hlavní předností pozemku jsou vzrostlé stromy, které budou zajišťovat tepelnou pohodu během letních měsíců. Chodba se chráněna proti přehřívání dostatečným přesahem střechy. Okenní otvory v učebnách jsou chráněny textilními roletami. Prostory v "domečcích" jsou vytápěny, ochoz se pouze temperovaný. Předpokládá se opětovné používání šedé a dešťové vody. Na pozemku jsou navrženy dvě retenční nádrže. Obě slouží jako zdroj šedé vody a jako zdroj užitkové vody a na zálivku zahrady. Jsou vzájemně propojeny přepadem. Nádrž v severní zahradě využívá výkop vzniklý po odstranění stávající budovy.