KOTA atelier s.r.o.
Ing. arch. Adam Koten (A)
Ing. arch. Štěpán Vašut (SA)
Při návrhu mateřské školy pro 72 dětí jsme navrhli prostředí, které bude přívětivé, přehledné, plné světla a hlavně místo, kde se děti i učitelé budou cítit dobře. Děti budou v prostředí, kde budou mít prostor ke hře, kde budou potkávat své kamarády, kde budou moci trávit čas venku a kde budou moci také odpočívat.
Stávající budovu vnímáme jako objekt, který zapadá do svého okolí a má svoje estetické kvality. Budovu pouze očišťujeme o pozdější přístavby hygienického zázemí a chodby. Doplňujeme nové dvě hmoty – třídy se zázemím a společnou halu, která vytváří nové centrum (srdce) celého objektu. Navržená přístavba svým tvaroslovím reaguje na historické prostředí, ve kterém se nachází a také na stávající budovu školky – členitou jednopodlažní budovu se stanovou střechou. Architektonické a materiálové řešení přístavby je soudobé. Přístavba je obložena dřevěným svislým laťováním. Východní fasáda je v maximální míře propojena se zahradou. Zatřešení objektu je formou stanových střech, které jsou doplněny o velké střešní světlíky.
Mateřská škola má tři vstupy. Hlavní vstup a zásobování kuchyně je směrem z ulice Husovy. Třetí zadní vstup vede do zahrady. Před hlavním vstupem je navržené loubí a nový přehledný rozptylový prostor. Loubí vytváří ochranu pro příchozí, ulehčuje zásobování a kryje odložená vozidla při špatném počasí. Zásobování je zajištěno samostatným vjezdem podél hlavního vstupu. Na zpevněné ploše před objektem bude umožněno vytočení zásobovacího vozidla.
Dispozice domu je jednoduše čitelná. Ve středu půdorysu je navržena velká hala, na kterou jsou navázány veškeré provozy. Hala slouží i jako šatna dětí, ale dá se v průběhu dne využít i ke hře. Navíc sousedí s multifunkční místností (jídelnou / hernou) s posezením. Všechny tři třídy jsou přímo napojené na halu. Každá třída má vlastní hygienické zázemí, tvořící část, spací/herní část, malou kuchyňku a samostatný sklad. Z haly jsou přístupné i prostory pro personál a kuchyně skrz výdejní prostor. Hala i třídy jsou osvětleny klasickými okny a také velkými střešními světlíky, díky kterým se dostává světlo i do středu dispozice.
Zahrada školky je propojena zpevněnou cestičkou, která vytváří okruh pro děti v autíčkách, popř. tříkolkách. Je možné ji rozdělit na tři samostatné části, které se odlišují svou náplní, první část je s hřištěm pro míčové hry, další je s dětskými prolézačkami a poslední může sloužit převážně ke klidovému řežimu a venkovnímu vzdělávání. Každá z částí je doplněna o další herní prvky – pískoviště, skluzavky apod. Na zahradě jsou v co největší míře zachovány zdravé vzrostlé stromy. Ty jsou doplněny o novou výsadbu.
Konstrukční systém domu jsme navrhli s ohledem na dobré akustické vlastnosti a akumulační schopnosti (absorbci nočního chladu v létě a tepla z vytápění v zimě). Zvolili jsme kombinaci zděných nosných dělících konstrukcí a dřevěného krovu.
Technické zázemí, zázemí údržbáře, sklady venkovního nábytku a hraček jsou umístěny v suterénu. Technologické řešení je zvoleno tak, aby byly zaručeny příjemné pobytové vlastnosti a zároveň šetrný provoz a snadná údržba. Objekt bude vytápěn pomocí tepelných čerpadel. Energetickou náročnost budou snižovat fotovoltaické panely umístěné na šikmých střechách objektu. Objekt bude řízeně větrán rekuperací a bude chlazen pouze ve společenských částech. Bude zároveň umožněno i větrání a přirozená ventilace jak ve třídách, hygienickém zázemí, tak i v hale, kuchyni a prostorách personálu. Velké prosklené plochy budou chráněny venkovními textilními roletami nebo žaluziemi. Chlazení je navrženo na teplotu 24°C, tzn. je tak, aby prostory nebyly zatíženy tepelnými zisky z venkovního vzduchu v letním období.