MAJAG s.r.o.
Ing. et Ing. arch. Jakub Mikel (A)
Bc. Kristína Šaradinová (A)
Ing. arch. František Ingr (SA)
Hledání hranic mezi rekonstrukcí a přístavbou. To bylo úkolem, který visel nad celým procesem návrhu mateřské školy v Moravských Budějovicích. Stávající budova se po důkladném zkoumání setkává s mnoha problémy, jak provozního, tak technologického charakteru. Proto cílem nebylo pouze přistavět novou třídu a tak zvýšit kapacitu dětí, ale vyřešit provozní fungování v celém objektu.
Koncept spočívá v tom, že se zachovaly architektonicky cenné prvky z původní stavby - tedy přední a zadní část ve tvaru L, střední část, která se skládá z nejednotného tvaru, byla zachována pouze v obvodových a nosných stěnách, střecha zde však byla vyměněna za plochou, která je navržena jako extenzivní zelená. Dostavba je mírně oddělena od stávajícího objektu a jako spojení mezi nimi byl vytvořen koridor.
Tento koridor slouží nejen k propojení jednotlivých tříd, ale je hlavním prostorem, do kterého se vstupuje a ze kterého je možné se dostat do všech provozních celků školky, čímž je velmi zjednodušena orientace v budově. Odsazením přístavby se dispozice odlehčily a vzniklo zde atrium, což umožňuje výhledy do zeleně. Koridor je tvořen dřevěnými trámy a je celý prosklený, což tvoří kontrast k ostatním prvkům stavby.
Pokud jde o provoz kuchyně, byla přesunuta z původního místa do středu objektu, s samostatným vstupem pro zásobování. Kromě samotného provozu byly navrženy sklady a zázemí pro kuchaře. Jídelna byla navžena na místě původní umyvárny a přímo navazuje na kuchyni, kde je podávání jídla řešeno prostřednictvím výdejního okénka. Jídelna má kapacitu pro dvě třídy, tedy 48 dětí, další třída by se střídala s časovým posunem. Zázemí pro učitele bylo seskupeno dohromady a přemístěno. Vznikly dvě části zázemí - část se šatnami a část denní místnosti a ředitelny, která byla přesunuta do nové přístavby z provozních důvodů. Pokud jde o podzemní prostory, neproběhly v nich výrazné změny, a slouží jako sklady, technické místnosti nebo jako místnosti pro údržbáře.
V rámci nového řešení školky vznikly tři samostatné třídy, které mají své vlastní hygienické zázemí, což bude vhodné hlavně u nejmenších dětí. Všechny jsou koncipovány tak, aby byla v přízemí denní místnost a v horním patře prostor pro spaní. Všechny třídy mají své vlastní terasy pro propojení se zahradou a velká okna umožňující prosvětlení prostor. Třídy v původní části stavby i třída v novostavbě mají otevřený strop.
V původní stavbě bylo spaní přesunuto do druhého patra a strop byl upraven na přístup k jednotlivým postelím. To však bylo kolizní s horizontálním trámem stropu v plné vazbě, což bylo vyřešeno ocelovou výměnou.
V části, kde končí lehárna, je otevřený strop s výhledem do samotné třídy, což bylo řešeno demolicí stropu. Do lehárny byly navrženy samostatné schodiště. Takto koncipované třídy se staly vzdušnými a světlými, a výrazně se zvětšila také jejich plocha.
Během celého procesu návrhu bylo také myšleno na ekonomickou stránku, což bylo důvodem zachování co největšího množství stávajících konstrukcí. Pro svou historickou povahu byla původní stavba v velké míře zachována i ve svém vnějším vzhledu, změnou by však prošly hlavně probourané parapety a pár zazděných oken. Změnou by prošla i fasáda, jejíž stav již podléhá času a na mnoha místech degraduje. Dostala tak nový výraz ve formě elegantní jemně béžové omítky. Nová přístavba sice tvarově podobná objemům staré budovy, kontrastně však vyniká červeným cihlovým obkladem z ražených cihel. Barva se odvíjí od střešní krytiny z pálených tašek, která byla použita na původním objektu. Tato krytina by byla vyměněna za novou, ale ve stejné barvě jako původní. Celá střecha je navržena jako dodatečně zateplená. Terasy i vstupní schodiště jsou navrženy z dřevěných prken, osazených na roštu, dřevěné jsou i okenní rámy. Nová přístavba je navržena jako zděná s otevřenou hambálkovou konstrukcí stropu, a je nepodsklepená.
Řešení zahrady bylo zaměřeno primárně na zachování původních dřevin v co největší míře, odstraněny by byly pouze ty, které jsou v kolizi se stavbou. Hlavní komunikace k objektu byla polohově zachována, ale rozšířila se o cestu směrem k zásobovacímu vstupu do kuchyně. V rámci zahrady byl navržen i malý objekt hygienického zázemí se skladem. Pro oclonění od přilehlých cest a sousedů byly vytvořeny ostrůvky zeleně kolem oplocení, osazené keři a trvalkami. Navržené herní prvky jsou z přírodního dřeva, a dopadové plochy tvoří vrstva kačírku s oblými kamínky pro bezpečný dopad dětí.
Energetická koncepce
Návrh počítá s celkovým zateplením jak obálky budovy tak střešních konstrukcí, včetně výměny všech okenních a dveřních otvorů, čímž by mělo být dosaženo minimalizace tepelných ztrát a možnosti dosažení nízkoenergetického standardu. Hlavní zdroj vytápění je uvažován jako podlahový teplovodní, doplněný v podružných prostorách deskovými vytápěcími tělesy. Návrh jako zdroj vytápění i ohřevu TUV počítá s tepelným čerpadlem země-voda s umistěním vrtu ve východní části pozemku, s napojením na technickou místnost v 1.PP v severní části objektu. Toto řešení je dále doplněno o menší fotovoltaickou elektrárnu umístěnou na ploché části střechy, která by sloužíla k zásobování elektřinou jak samotného tepelného čerpadla, tak pro běžnou spotřebu elektřiny v obektu, řešení však není uvažováno jako ostrovní, ale objekt by zůstal napojen na veřejnou elektrickou síť z níž by mohl brát energii v případě nedostatku, a naopak posílat přebytky. Větrání je uvažováno jako přirozené, vyjma odtahů ze sociálních zařízení a kuchynského prostředí. Nakládání s dešťovou vodou je uvažováno jak pro zalévání zahrady tak pro zpětné využití pro splachování Wc. Dešťová voda by se akumulovala v retenční nádrži umístěné v jižní části pozemku s následným přepadem do zasakovacího zařízení.