Meerkatelier s.r.o.

Ing. arch. Jaroslav Minařík (A)
Ing. arch. Jiří Kočí (A)
Ing. arch. Jindřich Synek (A)

Vstupy

Rozhodnutí pro novostavbu nám nabídlo upravit řešení vstupů na pozemek a potažmo pak i do školky samotné. Hlavní vstup do areálu pro děti a rodiče zůstává z ulice Husova a navazuje na něj i pozice hlavních dveří domu. V tomto místě je i možnost najet menší technikou na zahradu pro provedení údržby. Vedlejší vjezd je nově vybudován z ulice Urbánkova, a to na úrovni podzemního podlaží. Vede k němu i venkovní schodiště z úrovně tříd. Tento vchod je primárně zásobovací a služební. 

Dispozice

Koncept dispozičního řešení školky vychází z modelového oddělení, které je třikrát umístěno zhruba tam, kde stála původní budova. Toto oddělení má vlastní kuchyňku šatnu a toalety. Všechny prostory jsou průchozí z chodby / zvenku i z herny. Jejich prosklená fasáda vždy směřuje do výseče zahrady, která se nepřekrývá s ostatními odděleními. Ke každému oddělení vždy přiléhá krytá terasa s pískovištěm. Třída má dvě zóny dle zadání. Velké skladovací prostory pro hračky postýlky atd. jsou v kratších stěnách. Světlo přináší kromě velkých oken i střešní světlík nad „ sportovní “ polovinou a okno skryté mezi policemi. Kuchyňka šatna i toalety mají nadsvětlíky směrem do třídy, toalety mají navíc ještě vždy vlastní okno na fasádě.  Na stejné podlažní úrovni jako třídy je i zázemí pro učitele. Tvoří ho blok ředitelny sborovny / šatny a toalet. Tyto místnosti lze projít přímo nebo je vždy k dispozici i vchod z chodby. Důležitou součástí je spojovací hala, která nemá fungovat jen jako komunikace, ale je prostorem pro společné dílničky, vystoupení a spoustu dalších aktivit, u kterých je vhodné propojit děti a rodiče z různých tříd. V podzemním podlaží je denní místnost kuchařek, šatna, kuchyně a její sklady, sklad nábytku a technologické zázemí. K přepravě jídel a dalšího materiálu mezi patry je kromě schodiště připraven hlavně výtah. 

Výtvarné řešení
Vizuálně jsme chtěli od začátku navázat na současnou přízemní stavbu s valbovou střechou, protože se nám líbí její vyznění ve vzrostlé zahradě.

Fasáda je krytá šedou cihlou, ke které nás inspirovala budova č. p. 615. Střecha má plechovou krytinu kvůli příliš velké váze pálených tašek. Odstín plechu je červeno-hnědý, aby do okolí dobře zapadl. Okna a dveře jsou dřevěná ošetřená bezbarvým lakem. Šedá cihla se propisuje na obvodových stěnách oddělení i do interiéru. Zbytek školky je vymalován bíle všechny dveře a vestavěný nábytek jsou dřevěné. Na podlahách je použito přírodní linoleum. Stropy jsou z prken stejně jako podbití říms. 

Zahrada

V zahradě jsme se snažili vyhnout zbytečnému kácení a ponechat ji jen vylepšenou nikoli změněnou. V blízkosti každého oddělení jsou tři různé prvky. Terasu s pískovištěm a možností v létě osadit mlžítko má každé oddělení vlastní u ostatních prvků se předpokládá sdílení a rotace. Konkrétně se jedná o skleník se sklady a záhony a provazovou pyramidu u modrého oddělení. Kolotoč různé typy houpaček a hřiště pro míčové hry má zelené oddělení. Velká dřevěná prolézačka se skluzavkou broukoviště a ptačí budky je nejblíže červenému oddělení. 

Konstrukce

Nosný systém je stěnový, fasády mají zateplení s větranou mezerou a pohledovou část z cihelné vyzdívky. Střechu s velkorysými světlíky bychom řešili jako prostorový dřevěný vazník se záklopem z biodesky. Zateplení střechy je v rovině podbití a stropů kvůli zmenšení ohřívaného objemu. Popis energetického konceptu

Objekt je proti přehřívání fasád primárně chráněn velkorysými přesahy střech. Větrání zajišťuje rekuperace, ale pokud budou uživatelé chtít, dům se dá snadno příčně provětrat otevřením oken a dveří. Vytápění zajistí tepelné čerpadlo s vrtem. Ke zvážení je osazení fotovoltaiky na střeše. Kvůli vzrostlé zeleni by nemusela fungovat optimálně. Protože se jedná o novostavbu, nebude problém dostat se u všech konstrukcí na doporučené hodnoty prostupu tepla.