Ing. arch. Jiří Šerek

Ing. arch. Jiří Šerek (A)
Ing. Radka Grosošová (SO)

ŠKOLNÍ ZAHRADA

Návrh zahrady respektuje umístění stávajících stromů a průběh terénu. Zahrada je rozdělena na několik prostorů: užitkovou zahradu se skleníkem, tři barevně odlišené hřiště s herními prvky a posezením, volnou travnatou plochu, ekologický koutek. Po obvodu je navržen živý plot, který je ve stinných plochách doplněn o podrostové výsadby. 

ARCHITEKTONICKÝ KONCEPT KONSTRUKČNÍ A MATERIÁLOVÉ ŘEŠENÍ

Svislé nosné konstrukce a příčky budou provedeny z keramických tvárnic, vodorovné konstrukce z monolitického betonu. Krovy sedlových střech, stejně jako stropní konstrukce uvnitř tříd jsou dřevěné, přiznané. Novostavba třídy ve východní části objektu a vnitřní atrium s halou budou konstrukčně provedeny jako dřevostavba, částečně zhotovená z CLT panelů. Obálka budovy je zateplena vrstvou minerální vlny a omítkou, u dostavby tvoří povrch fasády modřínový obklad. Střešní kryiny tvoří pálená taška a falcovaný titanzinkový plech. Výplně otvorů jsou dřevěné. Nad společným prostorem školky je navržena plochá zelená střecha. 

TECHNOLOGICKÉ ŘEŠENÍ

Pro vytápění bude využito tepelné čerpadlo země-voda, rozvody topné vody budou zabudovány do podlahové konstrukce. Kompresor je umístěn v technické místnosti 1.PP. Větrání bude probíhat prostřednictvím rekuperace, přičemž každá třída je vybavena samostatnou rekuperační jednotkou, regulovanou dle aktuální potřeby. Stavba má navrženu zelenou extenzivní střechu, zpomalující odtok. Voda bude sváděna do akumulační nádrže s pumpou pro zalévání záhonů. 

KONCEPCE HDV

Návrh počítá s rámcovým plánem nakládání s dešťovou vodou. Plochy v zahradě jsou v maximální míře ponechány jako propustné a polopropustné s odtokem do okolních vegetačních ploch. Dešťová voda ze střech stavby je částečně zadržována pomocí vegetačního krytu, přepadová voda je pak jímána do dvou podzemních retenčních nádrží s přelivem do dešťové kanalizace. Voda z retenčních nádrží bude využívána na zálivku zahrady. V místě modrého hřiště je pak umístěno pítko, které je napojeno na pitnou vodu. 1/ Záměr

Současná podoba školky je výsledkem řetězce více či méně zdařilých dostaveb, přesto si svým měřítkem a tvaroslovím uchovává svůj původní předměstský až venkovský charakter. Cílem návrhu je vytvoření přehledného, bezpečného a inspirativního prostředí při maximálním možném zachování stávající hmoty objektu. 

1/ Bourání

V severní, západní a jižní části návrh respektuje půdorysnou stopu objektu. Na jihovýchodní straně dojde k ubourání obvodového zdiva v místě stávajícího vstupu a v části jižního křídla. V rámci bouracích prací budou odstraněny vnitřní příčky, konstrukce krovu a stropů. Rovněž dojde k rozšíření okenních otvorů V severní části podzemního podlaží je navrženo odstranění vybraných příček. Sklepení v jižní části domu bude zrušeno. 

2/ Třídy

Koncepce návrhu je postavena na kompozici tří hlavních hmot jednotlivých tříd, které ohraničují prostor nové školky. Třídy jsou opatřeny sedlovými střechami, které zachovávají původní výšku hřebene. Část podkroví je využita pro odpolední spaní, část je otevřeným krovem nad hernou. Skrze velká okna dochází k vizuálnímu propojení vnitřku se zahradou. Dvě třídy vzniknou rekonstrukcí přední (historické) a zadní (novější) části stávající budovy, třetí třída je dostavbou. 

3/ Společný prostor

Srdcem budovy je centrální prostor mezi třídami. Zahrnuje halu a venkovní atrium, které mohou sloužit jako odpočinková zóna, místo pro čekání rodičů nebo jako prostor pro pořádání společenských akcí. Nedílnou součástí centra je i kuchyně a zázemí učitelského sboru. Rekonstruované podzemní podlaží bude využito jako technické zázemí a skladovací prostor. 

4/ Vstupy

Hlavní vchod do budovy je situován na jih, přímo proti stávajícímu vstupu z ulice Husova. Na výhodní části se nachází boční vstup do zahrady. Podél západní hranice pozemku vede vjezd pro zásobování kuchyně. Na severu je umístěn vstup ze zahrady do podzemního podlaží, vchod na venkovní WC a sklad hraček.