Ing. arch. Radim Horák
Ing. arch. Radim Horák (A)
Ing. arch. Hana Horáková (A)
Ing. arch. Tereza Rozsypalová (A)
Ing. Alena Mynarčíková (SA)
Ing. arch. Ema Sazama (SA)
Ing. arch. Vojtěch Marek (SA)
Oceněný návrh citlivým způsobem pracuje se stávajícím objektem, respektive jeho významnými nosnými konstrukcemi obvodových stěn a základů, nad nimiž přináší nové úsporné, konstrukčně realistické řešení respektující stavební program. Porota ocenila prostorovou úspornost návrhu a jeho výrazovou uměřenost, která svým členěním i výrazem odkazuje na historický odkaz místa. Za zdařilé porota považuje vyčlenění provozního zázemí školky do severní části objektu, kdy jak přizpůsobení současných suterénních prostor, tak i jejich zpřístupnění otevřením severní fasády na terén působí přesvědčivě a realisticky. Mírně nevhodným dojmem působí umístění výtahu, WC a úklidové komory v provozně nejvíce exponovaném místě vstupního vestibulu. Řešení zahrady respektuje a dále rozvíjí současný stav. Návrh však nepřináší řešení, které by vhodně reagovalo na urbanistickou strukturu města ani na negativní vnější vlivy zejména z ulice Husova.
Celé prostředí kultivujeme a dáváme mu jasný řád, využíváme stávající konstrukce, čímž snižujeme i celkové náklady na rekonstrukci. Zachováním půdorysného rozsahu objektu zachováváme i stávající vzrostlou zeleň, která má nezanedbatelnou hodnotu. Odstraňujeme převážně nevhodné dřeviny označené v dendrologickém průzkumu, přičemž je nahrazujeme novou výsadbou. Provozně oddělujeme část pro děti a pro zázemí školky a každá má svůj samostatný vstup. Dětem je určeno první patro z jižní strany v úrovni zahrady, zázemí je umístěno do suterénu ze severní strany. U stávajícího objektu zachováváme obvodové stěny a základy, sklep pod starší částí zasypáváme. V suterénu snižujeme úroveň podlahy a zachováváme stávající hloubku základů, které jsou dle podkladů dostatečně hluboké i pro odstranění přihrnuté zeminy na severní straně pozemku. Z této strany vytváříme dvoupodlažní objekt. Srovnáním úrovně terénu se sousedním pozemkem vzniká funkční prostor pro zásobování školky, včetně nové přístupové brány z ulice Urbánkova. Výškově vše přirozeně navazuje. Odstraněná zemina bude využita pro dorovnání terénu u vstupu do školky.
ARCHITEKTONICKÉ A PROVOZNĚ FUNKČNÍ ŘEŠENÍ
Ze zahrady je navržen nový krytý vstup, s informační vitrínou, do společného vestibulu. Na něj navazují šatny, umývárny a jednotlivé třídy (3 třídy po 24 dětech). Jádrem vestibulu jsou vertikální komunikace (schodiště a jídelní výtah) propojující podlaží se suterénem, úklidová místnost a toaleta pro dospělé. Třídy tvoří prostorné místnosti otevřené do valbové střechy. Velkým prosklením jsou propojeny se zahradou, to zároveň slouží i jako nutná druhá úniková cesta daná platnou legislativou požární bezpečnosti budov. Součástí tříd jsou i klasická otvíravá okna s parapetem, která do severní třídy přináší i přímý kontakt s centrem Moravských Budějovic výhledem na kostel sv. Jiljí.
Suterén je pomyslně rozdělen na část kuchyně se zázemím (šatna, sklady), na část pro vyučující (zahrnující ředitelnu, sborovnu, šatny a sklad) a technické zázemí a údržbu. Služební přístup je doplněn o nová odstavná stání přímo na pozemku. Rozvoz připraveného jídla probíhá na vozíku v uzavřených várnicích přímo do jednotlivých tříd. Hygienické požadavky jsou splněny.
Z hlediska požadavků památkové péče je silueta objektu při pohledu z centra města zachována. Zázemí pro zahradu (venkovní toaleta a sklad) je umístěno v jihozápadní části objektu. Zahradu dělí od zásobovací části opěrná stěna s obslužným venkovním schodištěm umístěným podél objektu školky. Hlavní vstup z ulice Husova je zachován a slouží pouze dětem a jejich doprovodu. Za vstupem je navržena rozšířená plocha pro kola a koloběžky. Herní prvky podél cesty přímo navádí ke vstupu do objektu. Zahrada je provozně rozdělena na tři části: zahradu dynamickou (hřiště na míčové hry, trampolíny, pryžový pás s boulemi, kopeček se skluzavkou), zahradu přírodní (dešťová zahrada s vyústěním většiny dešťových vod a návazností na modrozelenou infrastrukturu návrhu, broukoviště, nízké keře s možností úkrytu - divočina a dřevěné balanční prvky, včetně stávající lanové pyramidy) a zahradu tematickou (domečky pro hry na obchod, sousedy, nácvik dopravy - okruh pro koloběžky, pískoviště - písková laboratoř a pěstitelské záhony). Zde je i plocha pro případnou venkovní učebnu, skleník apod.
KONSTRUKČNÍ, MATERIÁLOVÉ A TECHNICKÉ ŘEŠENÍ
V maximální míře zachováváme stávající základy a obvodové stěny. V suterénu novější části snižujeme úroveň čisté podlahy. Všechny střechy jsou sneseny, vnitřní dělení je odstraněno. Jsou vybourány nové otvory. Stávající části budou zrevidovány a ochráněny proti zemní vlhkosti. Nově bude vystavěna z keramických tvárnic vnitřní dispozice, nově jsou řešeny skladby podlah, celý objekt je zastřešen novou žb střechou s profilací třech valbových střech. Tato deska slouží pro celkové ztužení objektu. Celý objekt je zateplen kontaktním zateplovacím systémem a omítnut. Římsy a plochy mimo třídy jsou hladké, plochy obepínající třídy jsou s omítkou strukturovanou. Výplně otvorů jsou řešeny jako dřevěné s barevným nástřikem a trojsklem a venkovním stíněním ve skrytých kastlících. Střecha je zateplena a opatřena fóliovou izolací, vystupující části (valbové střechy) jsou doplněny o minimální skladbu extenzivní zelené střechy, ploché části střechy jsou rezervou pro možné umístění fotovoltaických panelů. Střecha je doplněna o světlíky.
Venkovní pochozí plochy tvoří žulová kostka s možností přirozeného zasakování. Dopadové plochy herních prvků jsou navrženy jako pískové. Vnitřní plochy jsou omítané. Umývárny apod. jsou opatřeny keramickým obkladem. Prostor valbové střechy je doplněn o podvěšený podhled z dřevovláknitých desek.