City Upgrade s.r.o.
Ing. arch. Vratislav Ansorge (A)
Mgr. A. Marek Topič (A)
Šimon Hájek (SA)
Vendula Vlachová (SA)
Základním východiskem návrhu je respekt ke stávající zahradě se vzrostlými stromy a snaha o ekonomické využití stávající stopy budovy v kontextu vybudování plnohodnotné a provozně praktické a ekonomické budovy s respektem ke hlavnímu účelu – pobytu dětí.
Stávající objekt ve své nadzemní části odstraňujeme (s vědomím navýšení rozpočtu o demolici). Jeho další z mnohých modifikací včetně nových přístaveb nepovažuje jako hodné předpokládané investice. Jeho historickou stopu – půdorysnou i hmotu v suterénu – ponecháváme a aktualizujeme ji novou, provozně efektivní stavbou ve snaze maximálního využití stávajících zemních konstrukcí, jejichž stopu zejména v západní části doslova „citujeme". Koncept umožňuje využití části stávajících obvodových konstrukcí a zejména základů, díky čemuž využíváme současné hranice stávající budovy.
Z důvodů provozních i stavebně-technických tedy pro samotný provoz školky navrhujeme novostavbu s novým architektonickým pojednáním. Budovu ještě více skrytou za stromy zahrady, budovu nižší, a ještě méně nápadnou.
Obecně je koncept dále veden snahou minimalizace zastavěné plochy objektu, při zachování hlavních funkcí budovy v jednom podlaží.
Využití stopy původní budovy nám umožňuje ponechat maximální množství zeleně a nezpevněných ploch.
Celkově návrh potlačuje (zjednodušuje) celkový výraz objektu, který přijímá úlohu upozaděné zelené kulisy zahrady. V pojednání se zelenou střechou a treláží fasády, která je navržena se zelenými prvky dřevin a křovin (špalírové zákrskové stromy, popínavky apod.) se snažíme o celkové optické zmenšení výrazu a objemu budovy, zjemnění jejích obrysů stěn a valbových říms i hřebenů, zejména z pohledu z města, prvotně pak z Fűgnerova náměstí.
Ve stejném duchu jsou pojaty i interiéry budovy. Naše kroky vede snaha o vhodné využití přírodních materiálů podněcujících smysly a příjemných na pohled i hmat, a to zejména na plochách, kde se pohybují děti. V interiéru je to zejména dřevo (stěny, strop, nábytek), kaučuková podlahová krytina (snadná údržba, měkký a teplý materiál pro hru a pohyb). Barevné akcenty se snaží být jemné. Živost do interiéru vniká s životem dětí, tříd. Navrhujeme systém vestavných skříní a interiér doplňujeme pobytovými parapety.
Orientace v objektu a identifikace třídy využívá základní akcentované barevné prvky (dveře, podlaha heren/ ložnic/ pracoven/ koupelen) ve třech základních barevných odstínech zelené, červené a modré. Spojujícím orientačním bodem budou vstupní dveře do třídy, podlaha třídy a vybrané prvky koncových instalací nebo nábytku.
Další identifikační prvek třídy bude v ložnici „okno s integrovaným sezením pro čtení" ve třech základních geometrických tvarech: kruhu, trojúhelníku a čtverci – jeden geometrický tvar pro každou třídu.
Celou zahradou se proplétá jednotící prvek mlatové stezky (stuhy) propojující zóny i aktivity a provádí děti příběhem celé zahrady. Sklad venkovních hraček bychom rádi spojili s venkovní třídou v jihovýchodním cípu pozemku, čímž bychom i vizuálně odclonili děj na křižovatce. Sklad sezónního náčiní předpokládáme v suterénu budovy.
Vybavení zahrady je pojednáno z přírodních/ dřevěných prvků, návrh umožňuje umístit prvky stávající s postupnou přeměnou. Předpokládáme, že zejména výběr herních prvků a aktivit bude probíhat v úzké kooperaci s pracovníky školky.
Křídla tvoří třídy se sociálním zázemím. Uvažujeme třídy se dvěma prostory oddělené mobilní stěnou pro denní aktivity u stolů a stravování a s ložnicí s možností hraní a výuky. V čelech každé třídy se nachází vestavná nábytková stěna pro uložení matrací a pomůcek s hračkami. Ložnicová část je oddělena skládací stěnou, matrace se ukládají do skříně, která zároveň zvětšuje hlavní parapet identifikačního okna třídy (čtverec, kruh a trojúhelník).
Sociální zařízení tříd obsahuje krom wc a umyvadel dětí také oddělené wc pro personál, také sprchu a úklidovou výlevku. Samostatně je přístupné WC ze společné šatny, které je přístupné „špinavou nohou" z exteriéru (bez nutnosti přezouvání). Svoje sociální zázemí má také sborovna, která je vybavena malou kuchyňkou.
Suterén je stávající. Předpokládáme zde umístění denní místnosti a šatny personálu, dále skladů a zejména technologie objektu, místnost pro údržbáře, sklady nábytku a údržby zahrady. Alternativně je možné ponechat také suterén západního křídla stávající budovy jako zázemí společné části zahrady. Pro tyto účely by bylo nutné zbudovat nové venkovní schodiště.
Za klíčové pro provoz školky považujeme osvětlení interiéru. Otevření okny je uvažované jako komponované a slouží k propojení s vnějším světem/ zahradou. Proto volíme nízké „herní" parapety, každá třída má pak zajištěné osvětlení z několika směrů. Klíčové denní osvětlení zajišťují otevíravá střešní okna, která osvětlují interiér velice efektivním intenzivním světlem opět z několika světových stran.