Manuál pro reklamu

Komu je manuál určen?

Podnikatelům, majitelům nemovitostí, restauratérům, obchodníkům.
Najdete zde popis vhodných a nevhodných řešení reklamy. Najdete zde inspiraci, jak může být vaše provozovna označena.

Máme pro vás připravený dotační titul a když se budete manuálem řídit, uhradíme vám 50% nákladů na výrobu vaší reklamy.

Čeho se manuál týká?

Manuál se týká reklamy, která je v místě, kde probíhá prodej nebo služba. Zpravidla je tím pádem vázaná na domy a stánky.

Podnikáte v domě s památkovou ochranou

Manuál platí zejména pro osvětlenou reklamu a reklamní nosiče nad 0,6 m2. S návrhem kontaktujte oddělení památkové péče a stavební úřad, kde získáte povolení k instalaci.

Kontaktujte oddělení památkové péče
ldohnalova@mbudejovice.cz

Žádáte o městský dotační program

Manuál musí dodržet také žadatelé o dotační program. Dotační program vytvoří a schválí rada města a budou v něm definované aktuální podmínky k čerpání. Závazný také pro pořadatele kulturních akcí, kteří obdrží podporu z města

Kontaktujte referenta
thlavkova@mbudejovice.cz

Pro nemovitosti v majetku města

Manuál platí v plném rozsahu pro nemovitosti v majetku města, aby šlo město příkladem.

Kontaktujte majetkový odbor
kucera@mamenet.cz

Ostatní

Pro jakoukoli reklamu kdekoli ve městě, která je větší než 0,6 m2 nebo je osvětlená, je nutné mít povolení stavebního úřadu. Manuál je v těchto případech dobrovolný, můžete poslat vizualizace ke konzultacím městskému architektovi rudolf@grimmarch.cz.


1. návrh

Nechte si zpracovat vizualizaci nebo nákres umístění všech reklam na fotografii fasády, tak aby všichni měli přehled, o co jde. Také doložte rozměry a materiál, ze kterého bude reklama vyrobená.

2. konzultace

Přehled kontaktů, kam návrh poslat, najdete na předcházející straně. Vždy jde o investiční odbor, oddělení památkové péče nebo městského architekta.

3. výroba

Teprve po konzultaci a odsouhlasení nechte reklamu vyrobit a nainstalovat. Vyhnete se tak výdajům navíc při nutnosti upravit návrh.

manual.pdf

Proč řešíme vizuální smog?

Vizuální smog vznikl jako chaos v důsledku naší neschopnosti dlouhodobě pečovat o prostor kolem sebe. Vytváří jej velké množství aktérů, kteří ve veřejném prostoru mají své zájmy a vzájemně se nedomluví (provozovny, radnice, městské organizace). To je potřeba změnit a manuál hraje klíčovou roli ve společné vizi.

Kultivovaný prostor, o který někdo pečuje, je méně náchylný k vandalismu a dává nám signál, že je bezpečný. Pečlivě spravovaný prostor k setkávání mimo jiné dává lidem pocit, že mohou snáz zvládat každodenní problémy a výzvy. Naopak v zanedbaném prostředí máme dojem, že na ničem nezáleží a odráží se to v našich vztazích i seberealizaci.

Většina lidí si pod pojmem „reklama ve městě“ vybaví banner, billboard nebo firemní nápis. Tento manuál se týká pouze malé části problému – reklam provozoven – to znamená reklamních nosičů blízko místa, kde přímo probíhá služba nebo prodej. S outdoorovou reklamu (billboard, plachta, plakátovací plocha aj.) se pracuje jiným způsobem a manuál pro tento účel není efektivním nástrojem.

Záznam z prezentace Manuálu dobré praxe reklamy v Moravských Budějovicích

Fandíme lokálnímu podnikání

V průběhu života člověka se proměňují různé potřeby a je velmi důležité, aby město vyhovovalo všem fázím života a co největšímu množství požadavků. Některé aspekty je nutné docílit odborným městským plánováním, jiné se vyvíjí organicky, podle dobře nastaveného prostředí. Město má zajistit pohyb bez bariér a bezpečí, živý parter plný obchodů zase vyžaduje kladný vztah k místním k podnikání a svobodě.

Na jedné straně jsou suchá data ohledně občanské vybavenosti, jednoduše řečeno pohodlí pro místní, kteří si potřebují něco sehnat, zařídit nebo potřebují službu. Pak jsou tu studie, které ukazují, že bydlení v docházkové vzdálenosti od malé kavárny a obchodu výrazně ovlivňuje kvalitu života. Po bydlení v blízkosti lokálních obchodů je vyšší poptávka a živé partery s obchody jsou kladně hodnocené jak turisty, tak rezidenty.

Město se slabou dostupností lokálních obchodů nutí své obyvatele k přepravě na delší vzdálenosti. Ať už jde o MHD, auto, kolo nebo jiný způsob dopravy, udržitelná města upřednostňují možnost volby a kladou na první místo chodce. Obyvatel, který je nucen se neustále dopravovat za provozovnami a službami je vždy znevýhodněný oproti tomu, který má vše v docházkové vzdálenosti.

Kde jsou na ulici lidé, tam je bezpečno. To platí jak ve dne, tak v noci. Živý parter je klíčový pro to, aby se lidé v místě chtěli zdržovat a cítili se tam bezpečně. Tzv. „mrtvá zóna“, kdy jedna provozovna zablokuje celé přízemí neprůhlednými výkladci lidi naopak odrazuje.

Atraktivita města se zpravidla měří dotazováním, ale objevují se první exaktní studie. Podle dat Institutu plánování a rozvoje hlavního města Prahy v přítomnosti aut klesá pohyb chodců o desítky procent a s tím i související výdělečnost provozoven. S tím přirozeně souvisí také design provozoven a možnosti obchodníků investovat do kvalitní reklamy. Město má vytvořit co nejlepší podmínky pro výdělečnost místních obchodů a podnikatelé by se zase měli snažit přinášet výraznou přidanou hodnotu. To dovede vytvořit unikátní identitu, která zkvalitňuje život lidí ve městě.

Autentickou identitu města tvoří jak památky a architektura, tak život mezi nimi. Lokální obchody jsou klíčové k tomu, aby byl zážitek z města pro všechny smysly a abychom se s místem identifikovali. Zážitky se nepojí primárně s barvou nebo určitým typem designu, ale s komplexním vnímáním – chutěmi, vůněmi, haptickými vjemy. Zásadními faktory jsou zde šíře ulic, členitost fasád a instalace uvnitř výloh. Je dobré neupínat se při prezentaci na požadavek velké cedule, protože současný marketing vyžaduje mnohem chytřejší práci se zákazníkem. Podnikatelé, kteří tato pravidla chápou, přináší městu nezměrnou hodnotu a stávají se legendami, za kterými lidé cestují zdaleka. Mají mnohem stabilnější a úspěšnější byznys než ostatní.

Od počátku měst se lidé setkávají na tržištích se zbožím. Říká se, že jsme doma tam, kde místní obchodníci znají naše jméno. Právě místní kavárny, bary, obchody a služby jsou místy, kde může člověk potkat známé i nové tváře bez předchozí domluvy. Místní obchody nesou významný sociální aspekt, který vytváří určitou stabilitu a klid v nejisté době. Funkci tržiště dnes částečně nahradila nákupní centra, která uměle třídí lidi do skupin dle přímů nebo zájmů. Ulice s lokálními obchody je stále jedno z mála míst, kde se můžeme setkat se všemi lidmi bez rozdílu a navazovat a prožívat kvalitní vztahy.